Transkribus Seminariereeks: Online Webinar ‘Transkribus: User cases’

Het Ghent Centre for Digital Humanities organiseert samen met de Werkgroep ‘Schrift en Schriftdragers’ (SSNM), het Henri Pirenne Instituut voor Middeleeuwse Studies, de Vlaamse Werkgroep Mediëvistiek en de Vlaamse Erfgoedbibliotheken een driedelige seminariereeks rond de AI transcriptietool Transkribus.  Transkribus is een AI-aangedreven platform voor tekstherkenning, transcriptie en zoeken naar historische documenten – overal, altijd en in elke taal.

Programma: Online Webinar ‘Transkribus: User cases’ — De laatste ontwikkelingen heet van de naald!, 15 mei 2024 (10-12u)

Ervaren Transkribus-gebruikers en -experten getuigen over het potentieel dat Transkribus biedt voor het transcriberen van middeleeuwse, vroegmoderne en moderne bronteksten, over de hindernissen waarmee zij bij hun eigen transcriptie-activiteiten werden geconfronteerd en over de resultaten en nieuwe modellen die ze hebben ontwikkeld.

Sprekers

Jesse Dijkshoorn (Universiteit Leiden): Transkribus en de verrijking van de Digitale Charterbank Nederland

Johan Visser (Universiteit Leiden)

Godfried Croenen (Vlaamse Erfgoedbibliotheken)

Guari Bhagwat (Koninklijke Bibliotheek Den Haag): Echoes of the Past: Transcribing 16th Century Printed Music Books

Fien Messens (Universiteit Gent): Opportuniteiten in inkt: 19e eeuwse brieven aan kunstenaar François-Joseph Navez

Registratie is vereist. Inschrijven kan tot 13 mei.